Čím létáme?

Letoun Zlín Z-43

Letoun Z-43 je jednomotorový, dolnokřídlý jednoplošník československé výroby. Je vybaven šestiválcovým řadovým leteckým motorem M-337 přeplňovaného radiálním kompresorem, o vzletovém výkonu 210 koňských sil, vrtulí V-500 A a tříkolovým pevným podvozkem. Letoun je čtyřmístný s uspořádáním sedadel 2 + 2 (pilot + 3 cestující). Zaměření tohoto letounu jej předurčuje pro létání vyhlídkových letů a cestování.

Letoun je součástí vývoje nové řady letadel Z-40 v 60. letech. Vývoj probíhal současně s dvoumístným letounem Z-42. Zálet prototypu Z-43 byl uskutečněn 10. prosince 1968. První let sériově vyrobeného kusu s v.č. 0001 proběhl 1. září 1973, který létá dodnes a je možné ho spatřit na letišti v Plzni Líních.  Poslední kusy byly vyrobeny začátkem 90 let. Nástupce letounu Z-43 je Zlín Z-143, modernizovaná verze s americkým motorem Lycoming, která se vyrábí dodnes.

Technický popis letounu:

Trup je smíšené konstrukce. Střední nosná část je svařena z ocelových trubek a je kryta karosérií ze skelných laminátů. Přední část má plechové motorové kryty, zadní část je plechová poloskořepina.

Kabina umožňuje dobrý výhled dopředu a do stran. Přední sedačky mají sklopná opěradla a jsou stavitelné do 4 poloh. Zadní sedadla jsou lavicového typu.

Za zadními sedadly je odkládací plošina na příruční zavazadla. Pod touto plošinou je zavazadlový prostor, přístupný zvenčí po otevření dvířek na levé straně trupu.

Dveře letounu se otvírají dopředu. V otevřené poloze je možno dveře zajistit opěrkou umístěnou na jejich spodní části.

Křídlo je celokovové, obdélníkové, jednonosníkové. Křidélka a klapky jsou štěrbinové, rozměrově shodné, celokovové. Ocasní plochy, včetně kormidel, jsou celokovové, kormidla jsou částečně hmotně a aerodynamicky vyvážena.

Řízení ruční je pákové, nožní pedálové. Na pedálech nožního řízení jsou šlapky pro ovládání brzd kol hlavního podvozku. Ovládání vztlakových klapek, směrového a výškového vyvážení je mechanické. Páka klapek a ovladače vyvážení jsou umístěny mezi sedačkami. Příčně je letoun vyvážen pevnými ploškami na křidélkách.